mandag 21. februar 2011

Tradisjonellt Gudsbevis

Kosmologisk argument: Hvorfor er det noe, i stede for ingenting?


Ting eksisterer.
Det hadde vært mulig for de tingene å ikke eksistere.
Alt som hadde mulighet for å ikke eksistere, men eksisterer, har en grunn for å eksistere.
Ting kan ikke skape seg selv, uten å eksistere selv først.
Det kan ikke være uendelig med grunner (tilbake i tid) til at noe eksisterer, for uendelig med grunner, har ingen “start” grunn, og da er det ingen grunn for eksistens.
Siden universet eksisterer, må det ha en grunn for å eksistere.
Derfor må det være en ugrunnet årsak til alle ting.
Denne ugrunnede årsaken må også kunne velge å skape.
Årsaken er Gud. (Et evig personlig vesen som velger å skape.)

Har ingenting skapt alt? Eller har Gud skapt alt?

2 kommentarer:

  1. Dette beviser absolutt ingenting. Det kan brukes på alle overtroer og derfor guder.

    Ting eksisterer.
    Det hadde vært mulig for de tingene å ikke eksistere.
    Alt som hadde mulighet for å ikke eksistere, men eksisterer, har en grunn for å eksistere.
    Ting kan ikke skape seg selv, uten å eksistere selv først.
    Det kan ikke være uendelig med grunner (tilbake i tid) til at noe eksisterer, for uendelig med grunner, har ingen “start” grunn, og da er det ingen grunn for eksistens.
    Siden universet eksisterer, må det ha en grunn for å eksistere.
    Derfor må det være en ugrunnet årsak til alle ting.
    Denne ugrunnede årsaken på også kunne velge å skape.
    Årsaken er Det flygende spaghettimonsteret. (Et evig personlig vesen som velger å skape.)

    Har ingenting skapt alt? Eller har Det flygende spaghettimonsteret skapt alt?

    SvarSlett
  2. Hei!

    Hvis vi kan være enig om en ting, så er det vel at ingenting skaper ingenting. Og siden det er noe her, må noe/noen ha skapt det.

    Så er det noe personlig, eller upersonlig som har skapt?

    Kan noe upersonlig VELGE å skape?

    Er skapelsen tilfeldig? Tilfeldighet krever valgmuligheter, men INGENTING har INGEN valgmulighet.

    Så første årsak til verden må være personlig.

    Første årsak til kjærlighet, moral, relasjoner og kunnskap, må være uavhengig skapelsen, og derfor TREENIG.

    Er dette Bibelens Gud, eller det flygende spaghettimonsteret?

    Mvh Jørgen

    SvarSlett